Στα μέσα της δεκαετίας του 1990 το
Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων (Τ.Κ.Α.) είχε δημιουργήσει ένα Αποθεματικό
ύψους περίπου €2 δις,
από το οποίο δεν είναι γνωστό ποιο ποσοστό
κατακρατείτο από το Γενικό Λογιστήριο ως κατάθεση με ή χωρίς επιτόκιο.
Θεωρούμε όμως ότι το μεγαλύτερο μέρος των €2δις κατακρατείτο από το
Κράτος και ήταν εικονική η όποια κατάθεση ΑΠΟ ΤΟΤΕ.
Από τα μέσα της δεκαετίας του ‘90 και κυρίως από το 2000 και μετά
υπήρξε μια έκρηξη επιχειρηματικότητας που οδήγησε στη σημαντική αύξηση
του αριθμού των εργαζομένων όπως επίσης και στην αύξηση των ωφελημάτων
αυτών (μισθών) που συνδέθηκε με την ευφορία που είχε δημιουργηθεί στην
οικονομία με αποτέλεσμα οι εισφορές από τους εργοδότες και τους
υπαλλήλους προς το Τ.Κ.Α. να αυξηθούν σημαντικά δημιουργώντας ετήσια πλεονάσματα ύψους €350-450εκ κατά μέσο όρο.
Λόγω αυτής της έκρηξης της επιχειρηματικότητας, που οδήγησε στην
αύξηση των εισφορών των εργοδοτών και εργοδοτούμενων προς το Τ.Κ.Α, τα
αποθεματικά του Ταμείου έφτασαν στα €7,4 δις πλέον τους τόκους, που δεν έχουν υπολογιστεί κατά την 31/12/2012.
Μετά την οικονομική κρίση που ξεκίνησε από το 2011 και επιδεινώθηκε
το 2012, ήρθαν τα γεγονότα του Μαρτίου του 2013 με το κούρεμα, το
Μνημόνιο και την απότομη επιδείνωση της κρίσης που είχε ως αποτέλεσμα
την δημιουργία 75.000 τουλάχιστον ανέργων, την σημαντική μείωση των
μισθών των εργοδοτουμένων, που αποτέλεσμα είχαν την κατακόρυφη πτώση των
εισφορών προς το Τ.Κ.Α. Πτώση που συνοδεύτηκε με σημαντική αύξηση στις
πληρωμές από το Τ.Κ.Α. προς τους Ασφαλισμένους, λόγω της αύξησης των
επιδομάτων ανεργίας κτλ. Αυτό μας οδηγεί - με μαθηματική ακρίβεια- στην
δημιουργία ελλειμμάτων αντί πλεονασμάτων πάνω σε ετήσια βάση που
πιθανόν να αντιμετωπίσουμε μέσα στο 2014 και θα φανεί αργότερα, πολυ
αργά, όταν θα γίνουν οι ετήσιοι λογαριασμοί του Τ.Κ.Α.
Η εισήγησή μας
1. Πώληση σε δίκαιες αποτιμήσεις, και σίγουρα όχι
λιγότερο από 7-8 δις ευρώ των Ημικρατικών στο Ταμείο Κοινωνικών
Ασφαλίσεων για εξόφληση και προστασία των ωφελημάτων του Κυπριακού λαού.
2. Διορισμός ικανού και έμπειρου Επενδυτικού Συμβουλίου στο ΤΚΑ όπως άλλωστε έχουν υποδείξει και οι μελέτες που έχουν γίνει για αυτό το θέμα.
3. Άμεσα μέτρα αναδιοργάνωσης και αύξησης της κερδοφορίας των Ημικρατικών.
4. Φιλελευθεροποίηση της αγοράς για βελτίωση στο
κόστος και εξυπηρέτηση του Κύπριου πολίτη προτού γίνει ιδιωτικοποίηση
και την εκμεταλλευτούν άλλοι εις βάρος μας. Παραδείγματα
ιδιωτικοποιήσεων που στο τέλος έβλαψαν τον πολίτη του κράτους υπάρχουν
πολλά σε όλο τον κόσμο. Από το ηλεκτρικό ρεύμα στην Καλιφόρνια, που
οδήγησε στο σκάνδαλο της Enron, όταν αποδείχτηκε ότι η
ιδιωτική εταιρία που ανέλαβε την ηλεκτροδότηση προκαλούσε τεχνητές
διακοπές ρεύματος για να ανεβάσει τις τιμές, μέχρι την «ίδρυση» της ολιγαρχίας στην Ρωσία με
την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης και την δημιουργία εν μία νυκτί
ιδιωτικών «κολοσσών», διοικούμενων από λίγους «εκλεκτούς» του Μπόρις
Γιέλτσιν. Το κοινό στοιχείο όλων αυτών δεν είναι άλλο από την έλλειψη σαφούς νομοθετικού πλαισίου πριν την ιδιωτικοποίηση και την μη φιλελευθεροποίηση της αγοράς πριν την ιδιωτικοποίηση, που έφερε και τα δεινά στους πολίτες.
5. Δανεισμό από το Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων μέσω των Ημικρατικών του 1 δις. το 2016 στο Κράτος για να καλυφθούν οι απαιτήσεις των δανειστών.
6. Αφού προηγηθούν όλα αυτά τα βήματα, τότε να προχωρήσει η κυβέρνηση
σε μερική ιδιωτικοποίηση αφού οι Ημικρατικοί θα έχουν φτάσει τις
πραγματικές τους αξίες, με στόχο την καλύτερη διασπορά επενδύσεων του ΤΚΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΕΤΡΗΤΩΝ αλλά και αύξησης της ετήσιας απόδοσης των αποθεματικών του Ταμείου στο 7% ετησίως.
Στόχος είναι η πώληση των τριών
Ημικρατικών Οργανισμών αλλά και άλλων Κρατικών Περιουσιακών Στοιχείων
όπως το Φιλοξένια, η Γη απέναντι από Hilton, η Γη της Κρατικής Έκθεσης
και άλλα, προς το Τ.Κ.Α. σε πολύ υψηλές αξίες δίκαιες βέβαια, που θα
διασφαλίζουν ότι δεν θα ξεπουληθούν όσο όσο οι Ημικρατικοί Οργανισμοί
και η κρατική μας περιουσία.
Αφού εξασφαλίσουμε την δίκαιη αποτίμηση των Ημικρατικών Οργανισμών
και την προστασία του Τ.Κ.Α., που ανήκει σε όλους εμάς, τότε μπορούν να
προχωρήσουν εάν είναι απαραίτητο με μερική ιδιωτικοποίηση για να
ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις των δανειστών μας και αν χρειαστεί μέρος των
εσόδων αυτή της ιδιωτικοποίησης να δοθεί ως δάνειο από το Τ.Κ.Α. προς
τη Δημοκρατία για να ικανοποιηθεί πλήρως η Μνημονιακή μας υποχρέωση.
Βέβαια, η ιδανική λύση είναι να πείσουμε τους δανειστές μας ότι θα
εξευρεθούν άλλοι πόροι είσπραξης του €1 δις άμεσα, το οποίο θα αναλάβουν
να δώσουν οι Ημικρατικοί Οργανισμοί με αποθεματικά που έχουν ή και
πώληση περιουσιακών τους στοιχείων ή και μέσω δανεισμού.
Εφόσον δημιουργηθεί και η Ειδική Επενδυτική Επιτροπή, όπως έχουν
καταδείξει παλαιότερες μελέτες, που θα απαρτίζεται από έμπειρα και ικανά
στελέχη με στόχο την σωστή διαχείριση του Δανείου του Τ.Κ.Α. και
εξασφαλιστούν οι σωστές αποτιμήσεις των Ημικρατικών μας Οργανισμών, τότε
η μερική ιδιωτικοποίηση σταματά να είναι πρόβλημα και δεν θα μιλάμε
πλέον για ξεπούλημα.
Α) Αυτοί έχουν την ευθύνη
Β) Ο νόμος που αποδεικνύει το τι έχει συμβεί με το Τ.Κ.Α.
Γ) Η πορεία του Ταμείου και πως φτάσαμε να λείπουν 7,4 δισ. ευρώ πλέον των τόκων, άρα συνολικά περίπου 12-13 Δισ. Ευρώ
Ε) Η ετήσια έκθεση του 2012 που αναφέρεται στο έλλειμμα του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων και όχι μόνο
ΣΤ) Η αναφορά στο Μνημόνιο για τις ιδιωτικοποιήσεις