ΤΟΥ ΘΕΜΗ ΠΟΛΥΒΙΟΥ*
(Β΄ ΜΕΡΟΣ τελευταίο)
Εργάσιμες εβδομάδες για τους μαθητές
Ο μέσος όρος των καθαρών εργάσιμων εβδομάδων για τους
μαθητές κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους είναι 36 εβδομάδες.
Τις περισσότερες εβδομάδες έχουν η Δανία (41) και η Τσεχία και η Β. Ιρλανδία (40) και τις λιγότερες η Βουλγαρία (26/32). Η Κύπρος και η Γαλλία εμφανίζονται με 31 – 34 εβδομάδες και η Ελλάδα με 31 εβδομάδες, γιατί δεν περιλαμβάνονται οι εβδομάδες των εξετάσεων, που ουσιαστικά είναι εργάσιμος χρόνος για τους μαθητές.
Εργάσιμες βδομάδες για τους εκπαιδευτικούς
Ο μέσος όρος των καθαρών εργάσιμων εβδομάδων για τους εκπαιδευτικούς, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, είναι 38,6 εβδομάδες.
Στη Σλοβακία οι εκπαιδευτικοί εργάζονται 41, στη Σλοβενία 43 και 40 στη Σουηδία και στη Β. Ιρλανδία.
Στην Τσεχία έχουν 8 εβδομάδες άδεια, την οποία επιλέγουν πρωτίστως στη διάρκεια των σχολικών διακοπών.
Στη Δανία δεν καθορίζεται σε κεντρικό επίπεδο. Συνήθως ξεκινούν λίγες μέρες πριν το σχολικό έτος των μαθητών και τελειώνουν μαζί με τους μαθητές.
Στην Εσθονία η νομοθεσία ορίζει 8 εβδομάδες διακοπών, συνήθως από τα μέσα Ιουνίου ως τα μέσα Αυγούστου.
Στην Ουγγαρία οι άδειες των εκπαιδευτικών βασικά δίνονται κατά τη διάρκεια των θερινών διακοπών. Οι άλλες σχολικές διακοπές δεν είναι αργίες για τους εκπαιδευτικούς, που μπορούν τότε να πάρουν την άδειά τους. Επίσης, 5 ημέρες μπορούν να τις πάρουν όποτε επιθυμούν κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.
Στη Λετονία για τους εκπαιδευτικούς το σχολικό έτος αρχίζει νωρίτερα από ό, τι για τους μαθητές, αν και το τέλος και η ημερομηνία έναρξης δεν ορίζονται σε κεντρικό επίπεδο. Οι καθηγητές έχουν το δικαίωμα να λαμβάνουν 8 εβδομάδες ετήσιας άδειας με αποδοχές το καλοκαίρι.
Στη Λιθουανία, επίσης, η άδεια για τους εκπαιδευτικούς είναι 56 ημερολογιακές ημέρες. Κανονικά, συνιστάται οι εκπαιδευτικοί να τη λαμβάνουν κατά τη διάρκεια των θερινών σχολικών διακοπών (συνήθως αυτό καθορίζεται από το σχολείο).
Στην Πορτογαλία δικαιούται 1 μήνα άδειας κατά τη διάρκεια των θερινών διακοπών των μαθητών. Στην Ελλάδα και Κύπρο οι εργάσιμες εβδομάδες για τους εκπαιδευτικούς είναι 39, λίγο πάνω από το μέσο όρο ΕΕ/27.
Για τους άπιστους Θωμάδες παραθέτουμε και σχετικό πίνακα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ: (ΠΙΝΑΚΑΣ 1)
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Για την Κύπρο ο διαθέσιμος χρόνος στο σχολείο δεν είναι 30 ώρες αλλά 30.5 τη βδομάδα.
Είναι ξεκάθαρο με όσα στοιχεία παραθέσαμε ότι οι εκπαιδευτικοί της Κύπρου όχι μόνο δεν εργάζονται λιγότερες ώρες από τους εκπαιδευτικούς των χωρών μελών της ΕΕ, αλλά εργάζονται περισσότερο και από το μέσο όρο της ΕΕ, χωρίς να υπολογίζονται τα ένα σωρό επιπρόσθετα καθήκοντα που έχουν να επιτελέσουν μέσα στα σχολεία.
Ας ξεχάσει, λοιπόν, τις εισηγήσεις του τύπου αύξησης των διδακτικών ωρών των εκπιαδευτικών της Κύπρου η Γενική Ελέγκτρια και ας στρέψει αλλού τις εισηγήσεις της για εξοικονομήσεις.
Τώρα, για το τελευταίο ότι «με την αύξηση του ορίου ηλικίας οι μειωμένες ώρες εργασίας δημιουργούν μεγαλύτερη ανάγκη για κάλυψη των κενών περιόδων από επιπρόσθετους εκπαιδευτικούς», που αναφέρει η Γεν. Ελέγκτρια, δεν είναι οι εκπαιδευτικοί που ευθύνονται για την παράταση του ορίου αφυπηρέτησης στο 65ο έτος. Ας άφηναν το 63ο, για να μη δημιουργούνται τέτοιου είδους προβλήματα που επισημαίνει η Γεν. Ελέγκτρια.
Οι μισθοί
Επικαλείται η Γεν. Ελέγκτρια διαπίστωση του ΔΝΤ ότι «οι μισθοί των εκπαιδευτικών στην Κύπρο από το 2001 μέχρι 2011 αυξήθηκαν με γρηγορότερους ρυθμούς, ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ και είναι οι δεύτεροι υψηλότεροι».
Εδώ κι αν είναι παραπλανητικά τα στοιχεία της Γεν. Ελέγκτριας, η οποία παρασιωπά το γεγονός ότι από το 2011 μέχρι σήμερα οι μισθοί των εκπαιδευτικών της Κύπρου μειώθηκαν κατά 30%.
Παραθέτουμε ακριβώς για το θέμα τις επισημάνσεις του Γεν. Γραμματέα της ΟΕΛΜΕΚ κ. Δημήτρη Ταλιαδώρου στο PAIDEIA NEWS που αναφέρει:
«Λυπούμαστε ειλικρινά, γιατί η έκθεση της Γενικής Ελέγκτριας παραποιεί την πραγματικότητα όσον αφορά τους μισθούς των εκπαιδευτικών».
Λυπούμαστε ειλικρινά, γιατί η Γενική Ελέγκτρια στην έκθεση της, η οποία συντάχθηκε τον Απρίλιο του 2013 επέλεξε να αναφερθεί στους μισθούς των εκπαιδευτικών για την περίοδο 2001 – 2011. Πραγματικά ερωτηματικά προκαλεί το γεγονός, γιατί η Γενική Ελέγκτρια επέλεξε να σταματήσει το 2011.
Μήπως, γιατί μετά το 2011 οι μισθοί των εκπαιδευτικών μειώθηκαν περίπου κατά 30% ή μήπως γιατί από τον Οκτώβριο του 2011 οι μισθολογικές κλίμακες των νεοεισερχομένων εκπαιδευτικών μειώθηκαν κατά 10%;
Καλούμε τη Γενική Ελέγκτρια να αποκαταστήσει την αλήθεια και να δώσει επικαιροποιημένα στοιχεία, για να μην παραπλανείται η κοινή γνώμη».
Να αναφέρουμε ότι σ’ αντίθεση με τα στοιχεία του ΔΝΤ, τα στοιχεία του ΟΟΣΑ είναι εντελώς διαφορετικά.
Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, για το 2009 ο μέσος όρος για τις χώρες του ΟΟΣΑ των ετήσιων αποδοχών του αρχικού μισθού των καθηγητών ήταν 29.472 και ο αντίστοιχος μέσος όρος της Ε.Ε./21 ήταν 29.459.
Ο μέσος όρος για τις χώρες του ΟΟΣΑ των ετήσιων μεικτών αποδοχών του τελικού μισθού των καθηγητών ήταν 47.740 και ο αντίστοιχος μέσος όρος για τις χώρες της Ε.Ε.21 ήταν 47.374.
Αντίθετα, για τους Έλληνες καθηγητές ο αρχικός μισθός ήταν 24.541 και ο τελικός 36.230. (ΠΙΝΑΚΑΣ 2)
Να αναφέρουμε ότι ο ακαθάριστος μισθός για τους νεοεισερχομένους εκπαιδευτικούς στην Κύπρο μειώθηκε από €2.000 σε €1.800, δηλαδή ο ετήσιος μισθός ακαθάριστος είναι €23.400.
Να αναφέρουμε ακόμη ότι ένας εκπαιδευτικός στην Κύπρο με 22 χρόνια υπηρεσίας που προήχθη στη θέση Βοηθού Διευθυντή παίρνει καθαρά €40.000.
Ας κάνει, λοιπόν, η Γεν. Ελέγκτρια και ο κάθε κακόπιστος κριτής τη σύγκριση με τους μισθούς που παραθέτουμε στο σχετικό πίνακα και μετά ξαναμιλάμε.
Επιπρόσθετα, να αναφέρουμε κι αυτό που επισημαίνει ο συνάδελφος Διονύσης Διονυσίου ότι «οι εκπαιδευτικοί είναι οι πλέον μετακινούμενοι δημόσιοι υπάλληλοι λόγω του σχεδίου μοριοδότησης που διαθέτουν. Καταβάλλουν για έξοδα μετακίνησης αναλόγως της τοποθέτησης από 200-600 ευρώ μηνιαίως. Σε αντίθεση με τη Γεν. Ελέγκτρια που κυκλοφορεί με λιμουζίνα και οδηγό, αμείβεται υπερδιπλάσια από ένα μέσο εκπαιδευτικό και έχει την εντύπωση ότι μπορεί να κρίνει με τόση ευκολία και κυρίως απαξιωτικά κάποιους δασκάλους που αν μη τι άλλο κάποια φώτα της έδωσαν για να κάνει τόσο καλά τη δουλειά της».
Ασπάζεται η Γεν. Ελέγκτρια όπως το παραθέτει στην έκθεσή της την εισήγηση του ΔΝΤ, για να κλείσουν τα μικρά σχολεία ειδικά της υπαίθρου και άρα να απολυθούν εκπαιδευτικοί. Καλά στόχος μας είναι να ερημώσουμε την ύπαιθρο και να αυξήσουμε τον αριθμό των ανέργων στην Κύπρο; Αν αυτός είναι ο στόχος μας να μας το πουν να το ξέρουμε.
Λυπούμαστε ειλικρινά που αναγκαστήκαμε να παραθέσουμε τα παραπάνω στοιχεία, αλλά πιστεύουμε ότι δεν έπρεπε να παραμείνουν αναπάντητες οι ανακρίβειες που παρατέθηκαν και οι οποίες δημιουργούν λανθασμένες εντυπώσεις.
Η Γεν. Ελέγκτρια, που πράγματι επιτελεί ένα σπουδαίο έργο, ας στρέψει αλλού τα πυρά της και ας αφήσει ήσυχους τους εκπαιδευτικούς να επιτελέσουν το δύσκολο έργο με το οποίο είναι επιφορτισμένοι.
Για όσους νομίζουν ότι βρήκαν και πάλι ευκαιρία να επιβάλουν νέα τετελεσμένα σε βάρος των εκπαιδευτικών τους προειδοποιούμε και τους καλούμε να το ξεχάσουν αυτό, γιατί θα βρουν αντιμέτωπους όλους τους εκπαιδευτικούς.
Ο ΠΙΝΑΚΑΣ 1
Ο ΠΙΝΑΚΑΣ 2
*Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ
(Β΄ ΜΕΡΟΣ τελευταίο)
Εργάσιμες εβδομάδες για τους μαθητές
Ο μέσος όρος των καθαρών εργάσιμων εβδομάδων για τους
μαθητές κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους είναι 36 εβδομάδες.
Τις περισσότερες εβδομάδες έχουν η Δανία (41) και η Τσεχία και η Β. Ιρλανδία (40) και τις λιγότερες η Βουλγαρία (26/32). Η Κύπρος και η Γαλλία εμφανίζονται με 31 – 34 εβδομάδες και η Ελλάδα με 31 εβδομάδες, γιατί δεν περιλαμβάνονται οι εβδομάδες των εξετάσεων, που ουσιαστικά είναι εργάσιμος χρόνος για τους μαθητές.
Εργάσιμες βδομάδες για τους εκπαιδευτικούς
Ο μέσος όρος των καθαρών εργάσιμων εβδομάδων για τους εκπαιδευτικούς, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, είναι 38,6 εβδομάδες.
Στη Σλοβακία οι εκπαιδευτικοί εργάζονται 41, στη Σλοβενία 43 και 40 στη Σουηδία και στη Β. Ιρλανδία.
Στην Τσεχία έχουν 8 εβδομάδες άδεια, την οποία επιλέγουν πρωτίστως στη διάρκεια των σχολικών διακοπών.
Στη Δανία δεν καθορίζεται σε κεντρικό επίπεδο. Συνήθως ξεκινούν λίγες μέρες πριν το σχολικό έτος των μαθητών και τελειώνουν μαζί με τους μαθητές.
Στην Εσθονία η νομοθεσία ορίζει 8 εβδομάδες διακοπών, συνήθως από τα μέσα Ιουνίου ως τα μέσα Αυγούστου.
Στην Ουγγαρία οι άδειες των εκπαιδευτικών βασικά δίνονται κατά τη διάρκεια των θερινών διακοπών. Οι άλλες σχολικές διακοπές δεν είναι αργίες για τους εκπαιδευτικούς, που μπορούν τότε να πάρουν την άδειά τους. Επίσης, 5 ημέρες μπορούν να τις πάρουν όποτε επιθυμούν κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.
Στη Λετονία για τους εκπαιδευτικούς το σχολικό έτος αρχίζει νωρίτερα από ό, τι για τους μαθητές, αν και το τέλος και η ημερομηνία έναρξης δεν ορίζονται σε κεντρικό επίπεδο. Οι καθηγητές έχουν το δικαίωμα να λαμβάνουν 8 εβδομάδες ετήσιας άδειας με αποδοχές το καλοκαίρι.
Στη Λιθουανία, επίσης, η άδεια για τους εκπαιδευτικούς είναι 56 ημερολογιακές ημέρες. Κανονικά, συνιστάται οι εκπαιδευτικοί να τη λαμβάνουν κατά τη διάρκεια των θερινών σχολικών διακοπών (συνήθως αυτό καθορίζεται από το σχολείο).
Στην Πορτογαλία δικαιούται 1 μήνα άδειας κατά τη διάρκεια των θερινών διακοπών των μαθητών. Στην Ελλάδα και Κύπρο οι εργάσιμες εβδομάδες για τους εκπαιδευτικούς είναι 39, λίγο πάνω από το μέσο όρο ΕΕ/27.
Για τους άπιστους Θωμάδες παραθέτουμε και σχετικό πίνακα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ: (ΠΙΝΑΚΑΣ 1)
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Για την Κύπρο ο διαθέσιμος χρόνος στο σχολείο δεν είναι 30 ώρες αλλά 30.5 τη βδομάδα.
Είναι ξεκάθαρο με όσα στοιχεία παραθέσαμε ότι οι εκπαιδευτικοί της Κύπρου όχι μόνο δεν εργάζονται λιγότερες ώρες από τους εκπαιδευτικούς των χωρών μελών της ΕΕ, αλλά εργάζονται περισσότερο και από το μέσο όρο της ΕΕ, χωρίς να υπολογίζονται τα ένα σωρό επιπρόσθετα καθήκοντα που έχουν να επιτελέσουν μέσα στα σχολεία.
Ας ξεχάσει, λοιπόν, τις εισηγήσεις του τύπου αύξησης των διδακτικών ωρών των εκπιαδευτικών της Κύπρου η Γενική Ελέγκτρια και ας στρέψει αλλού τις εισηγήσεις της για εξοικονομήσεις.
Τώρα, για το τελευταίο ότι «με την αύξηση του ορίου ηλικίας οι μειωμένες ώρες εργασίας δημιουργούν μεγαλύτερη ανάγκη για κάλυψη των κενών περιόδων από επιπρόσθετους εκπαιδευτικούς», που αναφέρει η Γεν. Ελέγκτρια, δεν είναι οι εκπαιδευτικοί που ευθύνονται για την παράταση του ορίου αφυπηρέτησης στο 65ο έτος. Ας άφηναν το 63ο, για να μη δημιουργούνται τέτοιου είδους προβλήματα που επισημαίνει η Γεν. Ελέγκτρια.
Οι μισθοί
Επικαλείται η Γεν. Ελέγκτρια διαπίστωση του ΔΝΤ ότι «οι μισθοί των εκπαιδευτικών στην Κύπρο από το 2001 μέχρι 2011 αυξήθηκαν με γρηγορότερους ρυθμούς, ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ και είναι οι δεύτεροι υψηλότεροι».
Εδώ κι αν είναι παραπλανητικά τα στοιχεία της Γεν. Ελέγκτριας, η οποία παρασιωπά το γεγονός ότι από το 2011 μέχρι σήμερα οι μισθοί των εκπαιδευτικών της Κύπρου μειώθηκαν κατά 30%.
Παραθέτουμε ακριβώς για το θέμα τις επισημάνσεις του Γεν. Γραμματέα της ΟΕΛΜΕΚ κ. Δημήτρη Ταλιαδώρου στο PAIDEIA NEWS που αναφέρει:
«Λυπούμαστε ειλικρινά, γιατί η έκθεση της Γενικής Ελέγκτριας παραποιεί την πραγματικότητα όσον αφορά τους μισθούς των εκπαιδευτικών».
Λυπούμαστε ειλικρινά, γιατί η Γενική Ελέγκτρια στην έκθεση της, η οποία συντάχθηκε τον Απρίλιο του 2013 επέλεξε να αναφερθεί στους μισθούς των εκπαιδευτικών για την περίοδο 2001 – 2011. Πραγματικά ερωτηματικά προκαλεί το γεγονός, γιατί η Γενική Ελέγκτρια επέλεξε να σταματήσει το 2011.
Μήπως, γιατί μετά το 2011 οι μισθοί των εκπαιδευτικών μειώθηκαν περίπου κατά 30% ή μήπως γιατί από τον Οκτώβριο του 2011 οι μισθολογικές κλίμακες των νεοεισερχομένων εκπαιδευτικών μειώθηκαν κατά 10%;
Καλούμε τη Γενική Ελέγκτρια να αποκαταστήσει την αλήθεια και να δώσει επικαιροποιημένα στοιχεία, για να μην παραπλανείται η κοινή γνώμη».
Να αναφέρουμε ότι σ’ αντίθεση με τα στοιχεία του ΔΝΤ, τα στοιχεία του ΟΟΣΑ είναι εντελώς διαφορετικά.
Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, για το 2009 ο μέσος όρος για τις χώρες του ΟΟΣΑ των ετήσιων αποδοχών του αρχικού μισθού των καθηγητών ήταν 29.472 και ο αντίστοιχος μέσος όρος της Ε.Ε./21 ήταν 29.459.
Ο μέσος όρος για τις χώρες του ΟΟΣΑ των ετήσιων μεικτών αποδοχών του τελικού μισθού των καθηγητών ήταν 47.740 και ο αντίστοιχος μέσος όρος για τις χώρες της Ε.Ε.21 ήταν 47.374.
Αντίθετα, για τους Έλληνες καθηγητές ο αρχικός μισθός ήταν 24.541 και ο τελικός 36.230. (ΠΙΝΑΚΑΣ 2)
Να αναφέρουμε ότι ο ακαθάριστος μισθός για τους νεοεισερχομένους εκπαιδευτικούς στην Κύπρο μειώθηκε από €2.000 σε €1.800, δηλαδή ο ετήσιος μισθός ακαθάριστος είναι €23.400.
Να αναφέρουμε ακόμη ότι ένας εκπαιδευτικός στην Κύπρο με 22 χρόνια υπηρεσίας που προήχθη στη θέση Βοηθού Διευθυντή παίρνει καθαρά €40.000.
Ας κάνει, λοιπόν, η Γεν. Ελέγκτρια και ο κάθε κακόπιστος κριτής τη σύγκριση με τους μισθούς που παραθέτουμε στο σχετικό πίνακα και μετά ξαναμιλάμε.
Επιπρόσθετα, να αναφέρουμε κι αυτό που επισημαίνει ο συνάδελφος Διονύσης Διονυσίου ότι «οι εκπαιδευτικοί είναι οι πλέον μετακινούμενοι δημόσιοι υπάλληλοι λόγω του σχεδίου μοριοδότησης που διαθέτουν. Καταβάλλουν για έξοδα μετακίνησης αναλόγως της τοποθέτησης από 200-600 ευρώ μηνιαίως. Σε αντίθεση με τη Γεν. Ελέγκτρια που κυκλοφορεί με λιμουζίνα και οδηγό, αμείβεται υπερδιπλάσια από ένα μέσο εκπαιδευτικό και έχει την εντύπωση ότι μπορεί να κρίνει με τόση ευκολία και κυρίως απαξιωτικά κάποιους δασκάλους που αν μη τι άλλο κάποια φώτα της έδωσαν για να κάνει τόσο καλά τη δουλειά της».
Ασπάζεται η Γεν. Ελέγκτρια όπως το παραθέτει στην έκθεσή της την εισήγηση του ΔΝΤ, για να κλείσουν τα μικρά σχολεία ειδικά της υπαίθρου και άρα να απολυθούν εκπαιδευτικοί. Καλά στόχος μας είναι να ερημώσουμε την ύπαιθρο και να αυξήσουμε τον αριθμό των ανέργων στην Κύπρο; Αν αυτός είναι ο στόχος μας να μας το πουν να το ξέρουμε.
Λυπούμαστε ειλικρινά που αναγκαστήκαμε να παραθέσουμε τα παραπάνω στοιχεία, αλλά πιστεύουμε ότι δεν έπρεπε να παραμείνουν αναπάντητες οι ανακρίβειες που παρατέθηκαν και οι οποίες δημιουργούν λανθασμένες εντυπώσεις.
Η Γεν. Ελέγκτρια, που πράγματι επιτελεί ένα σπουδαίο έργο, ας στρέψει αλλού τα πυρά της και ας αφήσει ήσυχους τους εκπαιδευτικούς να επιτελέσουν το δύσκολο έργο με το οποίο είναι επιφορτισμένοι.
Για όσους νομίζουν ότι βρήκαν και πάλι ευκαιρία να επιβάλουν νέα τετελεσμένα σε βάρος των εκπαιδευτικών τους προειδοποιούμε και τους καλούμε να το ξεχάσουν αυτό, γιατί θα βρουν αντιμέτωπους όλους τους εκπαιδευτικούς.
Ο ΠΙΝΑΚΑΣ 1
Ο ΠΙΝΑΚΑΣ 2
*Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ